به گزارش خودروکار،از سوی دیگر پیشرانه های به کار رفته در این خودروها با هیچ یک از استانداردهای اتحادیه اروپا منطبق نبوده و بدتر از همه اینکه خودروهای چینی صادر شده به بازار اروپا در تست های تصادف مستقل نتایج بسیار ضعیفی کسب کردند.
در نتیجه این حضور ناموفق، خودروهای تولید شده توسط خودروسازان چینی از سال 2006 میلادی تاکنون در بازار خودروی اروپا حضور بسیار کمرنگی را تجربه کرده اند.
در همین راستا و براساس آمارهای ارائه شده از سوی موسسه تحقیقاتی «JATO Dynamics» میزان فروش خودروهای چینی در بازار اروپا در بهترین شرایط 3 هزار و 866دستگاه بوده در حالی که میزان فروش کلی خودرو در اروپا رقمی معادل 14میلیون و 100 هزار دستگاه بوده است.
گفتنی است عمده خودروهای چینی فروخته شده در بازار اروپا متعلق به دو برند « MG Motor» در انگلستان و « Great Wall» در ایتالیا بوده است.
هم اکنون و پس از گذشت 10 سال، بررسی وضعیت صنعت خودروسازی چین بیانگر رشد چشمگیر و برق آسای این صنعت است. برای نمونه برند « Lynk & CO » متعلق به گروه خودروسازی جیلی موتورز پس از عرضه نخستین محصول خود در دوسال آینده به واسطه استفاده از توان مهندسی شرکت خودروسازی ولوو سوئد، یکی از مدعیان جدی بازار خودروی اروپا خواهد بود.
از سوی دیگر شرکت « Borgward» که یک خودروساز قدیمی و غیرفعال آلمانی محسوب می شود به واسطه سرمایه گذاری چینی ها مجددا فعالیت خود را از سر گرفته و به واسطه استفاده از توانمندی های مدیران سابق شرکت دایملر و همچنین استفاده از محصولات شرکت های قطعه سازی آلمانی نظیر «Robert Bosch» و «Webasto» به زودی مدل های متنوعی را روانه بازارهای جهانی خواهد کرد.
این در حالی است که با توجه به استقبال گرم خریداران از خودروهای سگمنت SUV به احتمال بسیار شاهد کراس اوورها و اس یو وی های این دو برند چینی در بازار خودروی اروپا خواهیم بود. در همین چارچوب برند « Borgward » در نخستین گام مدل « BX7 » خود را که یک SUV سایز متوسط محسوب می شود با پیشرانه ای برقی تولید و وارد بازار خواهد کرد.
این در حالی است که « Lynk & CO » دیگر برند چینی حاضر در اروپا با مدل «01» خود که یک کراس اوور برقی – هیبریدی به شمار می رود به طور جدی وارد بازار خودروی اروپا خواهد شد.
شایان ذکر است هر دو مدل مذکور با موتورهای احتراق داخلی در چین تولید شده و به بازار این کشور عرضه خواهد شد. هر دو برند «Borgward» و «Lynk & CO» اعلام کرده اند که به تولید محصولات خود در اروپا متعهد هستند.
به عنـوان مثــال برنــد « Borgward » که زمانی سومین خودروساز بزرگ آلمان محسوب می شد اعلام کرده است که این خودروساز آلمانی قصد دارد قطعات مورد نیاز برای تولید 10 هزار دستگاه مدل «BX7 » را از چین وارد کرده و در مقر سابق خود در شهر « Bereme » به مونتاژ این خودروها بپردازد.
«اولریخ والکر» مدیر اجرایی شرکت خودروسازی «Borgward» در این رابطه معتقد است: «فرآیند تولید محصولات ما به صورت منعطف خواهد بود طوری که بتوانیم با توجه به توان فنی و صنعتی خود با آن منطبق شویم.
با توجه به این موضوع ما خواهیم توانست در صورت نیاز میزان تولیدمان را افزایش دهیم.» گفتنی است آقای والکر که این روزها به عنوان مدیر اجرایی شرکت خودروسازی «Borgward» فعالیت می کند، پیش از این مدیر واحد چین گروه خودروسازی دایملر محسوب می شد. هم اکنون آقای والکر و تیم همکاران وی که پیش از این در شرکت دایملر فعالیت می کردند این روزها مدیریت بخش های مختلف شرکت خودروسازی «Borgward» را برعهده دارند.
شرکت «Lynk & CO» نیز کراس اوور خود که به آن «01» گفته می شود با استفاده از پلتفرمی که به صورت مشترک توسط شرکت های جیلی و ولوو سوئد طراحی شده است تولید خواهد کرد. این در حالی است که شرکت ولوو نیز از همین پلتفرم که به اختصار « CMA » نامیده می شود برای تولید مدل های سری 40 خود استفاده می کند.
همچنین کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو بر این باورند که به دلیل تولید محصولات ولوو با استفاده از پلتفرم مذکور در منطقه « Ghent » بلژیک، به احتمال بسیار زیاد مدل «01» برند « Lynk & CO» نیز در همین کارخانه به تولید خواهد رسید. آنچه برندهای «Lynk & CO» و «Borgward» را به یکدیگر مربوط می کند، تمرکز شدید هر دو بر بازار خودروی آلمان است که در حال حاضر بزرگ ترین بازار خودروی اروپا محسوب می شود. مدیران برند «Borgward » اعلام کرده اند که به دلایل احساسی و اقتصادی تصمیم گرفته اند محصولات خود را در آلمان تولید کنند.
تحلیلگران معتقدند دسترسی به کارگران ماهر و همچنین امکانات صنعتی موجود در شمال آلمان از جمله دلایلی است که مدیران برند قدیمی «Borgward» را برای فعالیت در این کشور متقاعد کرده است. به نظر می رسد خودروسازان چینی به زودی به مدعیان قدرتمندی برای سایر خودروسازان بین المللی بدل خواهند شد.
منبع:فرصت امروز